Bankuj bezpiecznie

Bezpieczeństwo Państwa danych oraz środków finansowych jest dla nas kwestią priorytetową, dlatego logując się do naszej bankowości internetowej lub mobilnej wskazujemy wybrane aspekty w zakresie bezpiecznego logowania się. Poniżej publikujemy aktualne komunikaty, które dodatkowo pozwolą Państwu zachować podwyższoną czujność oraz o bezwzględne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zapoznaj się również z materiałami multimedialnymi.

10.07.2020 r. Uwaga na oszukańcze serwisy internetowe oferujące inwestycje w kryptowaluty i na rynku Forex

W trosce o bezpieczeństwo Państwa środków oraz danych ostrzegamy przed próbami oszustw związanych z inwestowaniem na rynkach kryptowalut i Forex za pośrednictwem fałszywych serwisów internetowych.

 

Należy zaznaczyć, że inwestycje w kryptowaluty lub na rynkach Forex, co do zasady są legalne. Jednakże zanim zaczniemy inwestować warto zapoznać się ze wszystkim zasadami jakie dotyczą tego typu działalności. Podstawową zasadą jest, że można dużo zyskać, ale też można wszystko stracić! Nie ma zysków bez ryzyka, a w tym przypadku ryzyko jest bardzo wysokie! Rzekome ułatwienia w inwestowaniu na tych rynkach wykorzystują przestępcy, którzy oferuję pośrednictwo w takich inwestycjach.

 

Wyłudzeń dokonują osoby podające się za tzw. „brokerów” inwestycyjnych – pracowników firm zajmujących się pośrednictwem i doradztwem inwestycyjnym. Firmy te ogłaszają swoje usługi za pomocą reklam w mediach społecznościowych, serwisach internetowych oraz aplikacjach mobilnych. Dla przyciągnięcia uwagi i uwiarygodnienia treści w reklamach wykorzystywane są wizerunki „przeciętnego Kowalskiego”, który szybko zyskał dzięki współpracy z „pośrednikiem”, lub wizerunek powszechnie znanych i rozpoznawalnych osób, (sportowców, polityków, aktorów, dziennikarzy, celebrytów) bez ich wiedzy i zgody, a przekaz jest zmanipulowany. Informacje te są kierowane do potencjalnych ofiar wskazując na możliwość osiągnięcia bardzo wysokich zysków. Obietnica inwestowania jest nieprawdziwa i zazwyczaj kończy się utratą pieniędzy.

 

Dlatego, jeśli natrafisz na artykuł lub skontaktuje się z Tobą osoba informująca Cię o:

 

  • możliwości uzyskania szybkich i wysokich zysków dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex;
  • konieczności instalacji aplikacji (na komputerze lub telefonie), dającej możliwość automatyzacji operacji związanej z kupnem i sprzedażą kryptowaluty lub operacji na rynku Forex;
  • tym, że wsparcie w inwestycjach i obsłudze aplikacji zapewniają „analitycy”, którzy kontaktują się telefonicznie i pomagają w obsłudze aplikacji.

 

Zastanów się chwilę. Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności. Nie ulegaj presji, nie daj skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działaj pod wpływem chwili. To może być oszustwo!

08.06.2020 r. Uwaga na wiadomości e-mail z szantażem udostępnienia prywatnych danych

Szanowni Klienci, obserwujemy obecnie kampanię e-mail związaną z rozsyłaniem przez przestępców fałszywych wiadomości z żądaniem okupu (zapłaty).


Atakujący mogą wykorzystywać w polu nadawcy (ang. FROM) imiona i nazwiska pracowników SGB-Banku oraz Banków Spółdzielczych naszego Zrzeszenia. Przestępcy żądają okupu w zamian za nie ujawnianie kompromitujących treści, które pochodzą z Państwa komputerów. Jest to blef, atakujący nie są w posiadaniu takich danych.

 

Przestępczy e-mail ma na celu wyłudzenie okupu. Prosimy nie odpowiadać na taką wiadomość oraz nie podejmować prób związanych z opłaceniem okupu. Podejrzaną wiadomość rekomendujemy usunąć ze swojej skrzynki odbiorczej.

25.05.2020 r. Uwaga! Przestępcy atakują przedsiębiorców korzystających z Programu Tarcza Finansowa PFR

Ostrzegamy przed telefonicznymi próbami podszywania się pod pracowników Banku, pracowników instytucji publicznych – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Policji, Prokuratury oraz za przedstawicieli firm, które proponują pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.

 

Celem przestępców jest wyłudzenie Państwa danych, dotyczących m.in.: danych identyfikacyjnych, haseł, kodów PIN/SMS, danych osobowych (w tym nr PESEL) czy danych związanych z saldem konta lub ostatnimi operacjami wykonywanymi na rachunku. Próba wyłudzenia danych może być realizowana także za pomocą komunikacji SMS lub e-mail.

 

W takich przypadkach prosimy o szczególne zachowanie ostrożności i nie podawanie jakichkolwiek danych przez telefon czy e-mail. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości SMS lub e-mail prosimy na taką korespondencję nie odpowiadać.

 

Przypominamy!

 

  • Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
  • Pracownik Banku nigdy nie prosi o zainstalowanie jakiejkolwiek aplikacji, do której link (lub załącznik) wysłany jest za pomocą SMS lub poczty e-mail.
  • Dzwoniąc na infolinię Banku, mogą Państwo poprosić o zweryfikowanie tożsamości pracownika.

16.03.2020 r. Ostrzegamy przed oszustwami „na koronawirusa”

Przestępcy wykorzystują każdą okazję – w obecnej sytuacji do wyłudzenia pieniędzy oraz danych osobowych stosują socjotechniki związane z koronawirusem.

 

Przykładami takich ataków mogą być m.in..

 

Fake newsy

(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej – Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),

 

 

Mapy przedstawiające zasięg oddziaływania koronawirusa

(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),

 

Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA

(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),

 

Oferowanie leków, testów na koronawirusa

(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),

 

Jak chronić się przed działalnością oszustów?

Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.

 

Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać – wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.

 

Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej.