Bankuj bezpiecznie

Bezpieczeństwo Państwa danych oraz środków finansowych jest dla nas kwestią priorytetową, dlatego logując się do naszej bankowości internetowej lub mobilnej wskazujemy wybrane aspekty w zakresie bezpiecznego logowania się. Poniżej publikujemy aktualne komunikaty, które dodatkowo pozwolą Państwu zachować podwyższoną czujność oraz o bezwzględne przestrzeganie zasad bezpieczeństwa. Zapoznaj się również z materiałami multimedialnymi.

Ostrzegamy przed pojawiającymi się w internecie oszustwami finansowymi podszywającymi się pod PKN Orlen.

Fałszywe ogłoszenia gwarantujące rzekome bardzo wysokie i pewne zyski pojawiają się przede wszystkim na portalach Facebook, YouTube oraz licznych stronach internetowych i mailingach. Fałszywe ogłoszenia zachęcają najczęściej do inwestowania w akcje PKN ORLEN oraz projekty inwestycyjne prowadzone przez Koncern. Ogłoszenia te wykorzystują bezprawnie nazwę, znaki firmowe i wizerunki przedstawicieli firmy oraz instytucji państwowych.

 

Prosimy o zachowanie szczególnej ostrożności.

Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów)!

Ponownie ostrzegamy przed przestępcami, którzy podają się za pracowników banku lub innych zaufanych instytucji (np. policjantów). Oszuści podają się za pracowników SGB-Banku pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji. Proszą o instalację oprogramowania, dzięki któremu mogą przejąć kontrolę nad pulpitem, np. Any Desk, TeamViewer.

 

Próbują podszywać się również pod pracowników zaufanych instytucji (np. policjantów). Informują o zagrożeniu finansów na koncie. Proszą o przekazanie pieniędzy na „konto techniczne”, na którym będą bezpieczne. Nie rób tego!

 

Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane.

 

Przypominamy też, że pracownicy banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poproszą Cię o:

 

  • podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji
  • instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

 

W przypadku, gdy:

 

  • odbierzesz podejrzany telefon lub wiadomość tekstową od osoby podającej się za pracownika banku lub instytucji zaufanej
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie

 

rozłącz się i skontaktuj się z bankiem.

 

Pamiętaj – nigdy nie podawaj przez telefon nadmiarowych informacji. Nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Nie oddzwaniaj na połączenie, z którego wcześniej rozmawiałeś z podejrzanym rozmówcą! Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia). 

 

Nasze numery kontaktowe znajdziesz na www.bsnaklo.pl/kontakt/

Uważaj na fałszywe SMS-y dotyczące usługi BLIK!

Dotarł do Ciebie SMS o poniższej lub podobnej treści?

 

 

Uważaj! To oszustwo!

Oszuści wysyłają SMS-y z informacją o przelewie 450 złotych przesłanych za pomocą BLIKA na Twój telefon. Do wiadomości dołączony jest link, który kieruje na fałszywą stronę, gdzie rzekomo masz odebrać pieniądze. Celem oszustów jest pozyskanie Twoich danych do logowania do bankowości. Gdy otworzysz link pojawi się okienko z wyborem Twojego banku. Ta strona, jak i strona wybranego banku jest fałszywa. Jeśli podasz tam swoje dane – trafią one bezpośrednio do oszusta.

 

Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami.

Ostrzegamy o oszustwach na portalach OLX/Vinted/Allegro

Sprzedajesz coś przez OLX, Vinted czy Allegro? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży, a kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora (np. WhatsApp) i chce kupić przedmiot? Później możesz dostać od niego link na WhatsAppie do rzekomego odbioru pieniędzy:

 

albo instrukcję wraz z linkiem na Twój adres e-mail:

 

Uważaj! To oszustwo. Link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić swoje dane do logowania. Ta strona łudząco przypomina stronę logowania do Twojego Banku. Jeśli ujawnisz na niej swój login, hasło oraz kod SMS – te dane trafią bezpośrednio do oszusta.

 

Nie klikaj!

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

 

Nie podawaj żadnych kodów z wiadomości SMS od banku!

Możesz dostać wiadomość z kodem SMS, który dotyczy aktywacji aplikacji mobilnej na nowym urządzeniu. To oszust próbuje na swoim urządzeniu aktywować aplikację mobilną. Jeśli mu się to uda – będzie mógł zmienić limity dla Twojej karty, limity przelewów oraz aktywować usługę BLIK i w ten sposób wyprowadzić pieniądze z Twojego konta.

 

Zadbaj o to, na co masz wpływ

Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej.

 

Pamiętaj:

  • czytaj SMS-y od Banku. Zwracaj uwagę na to, co autoryzujesz. Jeśli w treści SMS-a informujemy, że aktywujesz aplikację SGB mobile – a tego nie zlecasz, to właściwie pewne, że na Twoim koncie bankowym jest zalogowany oszust.
  • nie otwieraj linków, które rzekomo mają pozwolić na odbiór pieniędzy za wystawiony przez Ciebie przedmiot.
  • rozliczaj się bezpośrednio przez dany portal. Uważaj na próby nawiązania kontaktu poza portalem czy aplikacją, np. WhatsApp, e-mail.

 

Jeśli podejrzewasz, że padłeś ofiarą oszustwa przerwij transakcję i skontaktuj się z nami.

Uważaj na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon – przestępcy podszywają się pod pracowników banków!

Uważaj na przestępców, którzy podają się za pracowników banku! Z reguły są to osoby o wschodnio brzmiącym akcencie. Dzwonią pod pretekstem weryfikacji podejrzanego logowania czy transakcji i proszą o instalację oprogramowania Any Desk.

 

Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by na Twoim telefonie wyświetlił się numer infolinii banku lub zaufanego pracownika banku. W rzeczywistości chcą m.in. zdobyć dane do logowania, narzędzia autoryzacyjnego lub Twoje inne, równie cenne dane. Zachowaj ostrożność!

Uważaj na fałszywe SMS-y o skierowaniu na kwarantannę lub zgubionych dokumentach!

Ostrzegamy o masowo rozsyłanych SMS-ach, które informują o skierowaniu na kwarantannę albo zgubionych dokumentach. Wiadomości w nazwie mają nadpis Kwarantanna, a w treści znajduje się link do strony nakłaniającej do pobrania fałszywej aplikacji Flash Player.

 

Jeśli zainstalujesz aplikację z linku, zainfekujesz swój smartfon z systemem Android złośliwym oprogramowaniem. W efekcie oszuści uzyskają dostęp do wrażliwych danych z Twojego telefonu, m.in. danych uwierzytelniających do bankowości mobilnej.

 

Pamiętaj, że samo kliknięcie w link z wiadomości SMS – bez pobrania i zainstalowania aplikacji, nie stanowi zagrożenia dla Twojego telefonu. Jeśli jednak aplikacja została przez Ciebie zainstalowana, to jak najszybciej wyłącz smartfon. Następnie z innego telefonu skontaktuj się z bankiem.

 

Zachowaj czujność i uważaj na fałszywe SMS-y. Warto ostrzec również rodzinę i znajomych.

Uważaj na SMS „Twoja paczka została zatrzymana przez służby celne”

 

Ostrzegamy przed kampanią, w której przestępcy rozsyłają fałszywe SMS-y informujące o zatrzymaniu przesyłki przez służby celne. Linki znajdujące się w SMS-ach kierują do strony, która udaje firmę kurierską i „zachęca” do pobrania aplikacji śledzącej przesyłkę. W rzeczywistości aplikacja to szkodliwe oprogramowanie. Dzięki niemu atakujący mogą m.in. przejąć funkcję wysyłania i odbierania wiadomości SMS, aby wykraść środki z konta bankowego.

 

Zachowaj ostrożność i w razie jakichkolwiek wątpliwości skontaktuj się z bankiem.

Uwaga na próby wyłudzenia poufnych danych przez telefon

 

Ostrzegamy przed przestępcami podającymi się za pracowników banku. Osoby te przez telefon wyłudzają poufne dane dotyczące haseł, kodów PIN/SMS. Jak to robią? Informują rozmówcę, że dane te potrzebne są do zwiększenia bezpieczeństwa lub przeprowadzany jest test działania bankowości. Przestępcy mogą korzystać z techniki tzw. spoofingu numeru telefonu, w taki sposób, by w Waszym telefonie wyświetlił się numer infolinii Banku lub zaufanego pracownika Banku! Dla uwiarygodnienia swojej legendy mogą podawać się za pracowników IT lub bezpieczeństwa.

 

W rzeczywistości celem oszustów jest m.in. zdobycie danych do logowania/narzędzia autoryzacyjnego lub innych cennych danych, które nie powinny być upublicznione osobom postronnym!

 

Przypominamy, że pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi Cię o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji. Pracownik również w rozmowie telefonicznej nie poprosi o instalację jakiegokolwiek oprogramowania na Twoim komputerze lub telefonie.

 

W przypadku, gdy:

 

  • odbierzesz podejrzany telefon od osoby podającej się za pracownika banku,
  • masz jakiekolwiek wątpliwości, czy zasadne jest podawanie kodu z narzędzia autoryzacyjnego lub innych danych,
  • podczas korzystania z elektronicznych kanałów dostępu spotkasz się z sytuacją, która wyda Ci się nietypowa, podejrzana lub wzbudzi Twoje zaniepokojenie,

skontaktuj się z bankiem!

 

Pamiętaj – nie podawaj nigdy przez telefon nadmiarowych informacji, nie zdradzaj szczegółów swoich transakcji. Jeżeli masz wątpliwości – skontaktuj się osobiście z placówką Banku lub zadzwoń do nas na znany Tobie numer telefonu (koniecznie wybierz numer ręcznie, najlepiej korzystając z innego urządzenia).

 

Uwaga na fałszywe sklepy internetowe

 

Zbliżający się okres Świąt to czas, w którym pojawiają się różnego rodzaju fałszywe sklepy internetowe. Celem takich działań, pod pretekstem sprzedaży produktów (często po bardzo atrakcyjnych cenach), jest np. wyłudzenie danych kart płatniczych.

 

Szczególną uwagę warto zwrócić na:

 

  • niedostępność danej metody płatności,
  • brak szyfrowanego połączenia (SSL),
  • błąd certyfikatu SSL,
  • podejrzaną nazwę domeny,
  • niepoprawną polszczyznę.

 

Oszuści podszywają się również (phishing) pod istniejące, znane sklepy, przyciągając Klientów mocno zaniżonymi cenami oferowanych produktów. Dlatego zawsze należy zwracać uwagę na domenę widoczną w pasku adresu – przestępcy tworzą nazwy, które łudząco przypominają oryginał.

 

Warto zwrócić uwagę także na komunikaty wyświetlane na stronie sklepu. Chcąc sprawdzić wybrane dane o sklepie, np. kontakt, regulamin, formy płatności itd. prezentowany jest komunikat: „trwają prace serwisowe, spróbuj ponownie później”.

 

Co więcej, w fałszywym sklepie zazwyczaj mamy tylko jedną opcję płatności – kartą płatniczą przez internet. Sklep internetowy za zakupiony towar powinien oferować kilka metod płatności np. za pośrednictwem systemów szybkich płatności m.in. PayU, Dotpay, Przelewy24 oraz opcję płatności przy odbiorze zamówienia.

 

Jeśli sklep, w którym zdecydowałeś się zrobić zakupy oferuje tylko jedną metodę płatności, lepiej zrezygnuj z zakupów.

 

Jeśli wybierzesz metodę płatności kartą – zweryfikuj na jakiej stronie wpisujesz jej dane. Zawsze warto również porównywać ceny w kilku sklepach lub korzystać np. z internetowych porównywarek cen.

 

W przypadku jakichkolwiek podejrzeń dot. autentyczności sklepu lub oferty należy zrezygnować z zakupów.

 

Ostrzegamy o kolejnych oszustwach w internecie

 

Najpierw pomyśl, potem… nie rób!

 

Chcesz sprzedać swój towar za pomocą popularnego serwisu internetowego np. OLX? Wystawiasz ogłoszenie o sprzedaży przedmiotu. Kupujący kontaktuje się z Tobą za pomocą komunikatora np. WhatsApp i wykazuje zainteresowanie kupnem przedmiotu. Dostajesz od niego gotową instrukcję:

 

 

 

Uważaj! To oszustwo, link prowadzi do fałszywej strony, na której masz ujawnić dane swojej karty płatniczej.

Nie klikaj!

 

Oszuści wykorzystają każdą okazję, żeby nakłonić Cię do przekazania danych Twojej karty płatniczej czy danych do logowania do bankowości internetowej. Mogą poprosić Cię o hasła, kody z wiadomości SMS od banku. Dla nich nie jest istotne, czy sprzedajesz przedmioty, czy je kupujesz. Przestępcom chodzi o przejęcie Twoich danych, by móc Cię okraść. Jeśli nie będziesz postępował według oczekiwań oszustów – 1:0 dla Ciebie!

 

Zadbaj o to, na co masz wpływ

 

Wielkimi krokami zbliżają się Święta, a więc czas wzmożonych zakupów. Bądź uważny i ostrożny w tym, gdzie kupujesz. Jeśli Twoja intuicja podpowiada Ci, że przedstawiona okazja jest podejrzana – wycofaj się z niej. Przed transakcją sprawdź opinie o sklepie i o sprzedającym. Sprawdź także, gdzie ewentualnie będziesz mógł złożyć reklamację oraz w jaki sposób będziesz mógł skontaktować się ze sprzedającym w razie napotkanych problemów.

 

Koniecznie zapoznaj się z ostrzeżeniami Związku Banków Polskich:  www.zbp.pl/dla-klientow/bezpieczne-bankowanie/bezpieczne-zakupy-przez-internet

 

Ostrzegamy przed oszustwem ``na Netflixa``

Ostrzegamy przed kolejną odsłoną manipulacji przestępców stosowanej wobec Klientów Banków.

 

Pod pretekstem zawieszenia konta u powszechnie znanego dystrybutora filmów Netflix, oszuści nakłaniają potencjalną ofiarę do przekazania danych umożliwiających dokonanie oszukańczych transakcji kartowych.

 

Oto jeden z przykładów tego typu fałszywej wiadomości:

 

Co prowadzi do utraty pieniędzy?

3 x „P

 

  • Postępowanie wg zaleceń oszustów (na to liczą)
  • Pośpiech (w końcu czas to pieniądz)
  • Przepisywanie zawartości kodów SMS z wiadomości z Banku (przestępcy liczą na to, że nie doczytasz treści wiadomości z Banku, nie zastanowisz się nad tym na co wyrażasz zgodę i, że podasz wszystko o co Cię poproszą na fałszywej stronie).

 

Pamiętaj, że:

 

  • to Ty masz wpływ na to co zrobisz z fałszywą wiadomością (e-mail czy SMS);
  • od Ciebie zależy gdzie i komu ujawnisz informacje o sobie czy o swoich produktach
  • to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!

 

Oszustwo na dopłatę do przesyłki kurierskiej

Otrzymałeś wiadomość e-mail? Spójrz, kto jest nadawcą? Pamiętaj, że adres, który widzisz, może nie być prawdziwy – pod wyświetloną nazwą może kryć się adres e-mail oszusta.

 

Masz kliknąć w link w treści wiadomości by dopłacić za usługę? Czekasz na paczkę i przez to ufasz, że komunikat jest wiarygodny? Zatem najedź kursorem na link i – bez klikania! – zobacz do jakiej strony prowadzi! Dokładnie przeczytaj adres strony, może się różnić od prawdziwej strony operatora płatności tylko jednym znakiem. Nie klikaj gdy nie rozpoznajesz adresu.

 

Jeśli jednak kliknąłeś i jesteś na stronie, na której masz podać wszystkie dane, rzekomo potrzebne do zrealizowania zamówienia – zatrzymaj się na chwilę i pomyśl, czy na pewno podanie wszystkich informacji o sobie jest konieczne? W realnym świecie rzadko tak robimy…

 

W wirtualnym świecie również zastanów się, gdy ktoś prosi Cię o dane Twojej karty, hasła dostępowe do bankowości internetowej czy zażąda zawartości wiadomości SMS z Banku!

 

Jeśli jesteś uważny i roztropny przestępcom będzie trudno Cię zmanipulować i ukraść Twoje pieniądze.

 

Pamiętaj! Zawsze czytaj wiadomości SMS z Banku, zanim przepiszesz kod zastanów się co akceptujesz.

 

Jeśli potrzebujesz zasięgnąć wiedzy i zdobyć więcej informacji zachęcamy do przeczytania poniższych komunikatów. Możesz także zapoznać się z ostrzeżeniami o zagrożeniach na stronach Związku Banków Polskich.

 

Pamiętaj, że to Ty masz „klucze” do swoich pieniędzy w Banku!

 

Przykład autentycznych wiadomości oszustów – ku przestrodze – kliknij TUTAJ

 

Uwaga na fałszywe strony podszywające się pod Bankowość Internetową (Phishing)

Obecnie obserwujemy kampanię phishingu, podczas której przestępcy podszywają się pod strony Bankowości Internetowej.Celem ataku jest wyłudzenie środków dostępu do Bankowości Internetowej za pomocą fałszywych stron, które mogą przypominać m.in. strony Bankowości Internetowej SGB oraz innych banków.

 

Przestępcy mogą wykorzystać wiadomości e-mail, SMS oraz wyszukiwarki internetowe (w otrzymanej korespondencji/jako wynik wyszukiwania mogą pojawić się fałszywe strony).

 

Pamiętaj:

  • Wpisuj adres strony logowania do Bankowości Internetowej lub korzystaj z oficjalnej strony Banku – nie korzystaj ze stron pojawiających się w wynikach wyszukiwania w przeglądarce.
  • Zawsze sprawdzaj adres strony www, na której się logujesz oraz jej certyfikat (symbol zamkniętej kłódki. Adres rozpoczyna się od https:// w adresie strony widnieje wyłącznie domena konto24.bsnaklo.pl. Po kliknięciu w kłódkę pojawi się certyfikat wystawiony dla konto24.bsnaklo.pl przez firmę Unizeto Technologies S.A.)
  • Nigdy nie loguj się do Bankowości Elektronicznej za pośrednictwem linku otrzymanego w wiadomości e-mail lub wiadomości SMS.

 

Uwaga na oszukańcze serwisy internetowe oferujące inwestycje w kryptowaluty i na rynku Forex

W trosce o bezpieczeństwo Państwa środków oraz danych ostrzegamy przed próbami oszustw związanych z inwestowaniem na rynkach kryptowalut i Forex za pośrednictwem fałszywych serwisów internetowych.

 

Należy zaznaczyć, że inwestycje w kryptowaluty lub na rynkach Forex, co do zasady są legalne. Jednakże zanim zaczniemy inwestować warto zapoznać się ze wszystkim zasadami jakie dotyczą tego typu działalności. Podstawową zasadą jest, że można dużo zyskać, ale też można wszystko stracić! Nie ma zysków bez ryzyka, a w tym przypadku ryzyko jest bardzo wysokie! Rzekome ułatwienia w inwestowaniu na tych rynkach wykorzystują przestępcy, którzy oferuję pośrednictwo w takich inwestycjach.

 

Wyłudzeń dokonują osoby podające się za tzw. „brokerów” inwestycyjnych – pracowników firm zajmujących się pośrednictwem i doradztwem inwestycyjnym. Firmy te ogłaszają swoje usługi za pomocą reklam w mediach społecznościowych, serwisach internetowych oraz aplikacjach mobilnych. Dla przyciągnięcia uwagi i uwiarygodnienia treści w reklamach wykorzystywane są wizerunki „przeciętnego Kowalskiego”, który szybko zyskał dzięki współpracy z „pośrednikiem”, lub wizerunek powszechnie znanych i rozpoznawalnych osób, (sportowców, polityków, aktorów, dziennikarzy, celebrytów) bez ich wiedzy i zgody, a przekaz jest zmanipulowany. Informacje te są kierowane do potencjalnych ofiar wskazując na możliwość osiągnięcia bardzo wysokich zysków. Obietnica inwestowania jest nieprawdziwa i zazwyczaj kończy się utratą pieniędzy.

 

Dlatego, jeśli natrafisz na artykuł lub skontaktuje się z Tobą osoba informująca Cię o:

 

  • możliwości uzyskania szybkich i wysokich zysków dzięki inwestycji w kryptowaluty lub na rynku Forex;
  • konieczności instalacji aplikacji (na komputerze lub telefonie), dającej możliwość automatyzacji operacji związanej z kupnem i sprzedażą kryptowaluty lub operacji na rynku Forex;
  • tym, że wsparcie w inwestycjach i obsłudze aplikacji zapewniają „analitycy”, którzy kontaktują się telefonicznie i pomagają w obsłudze aplikacji.

 

Zastanów się chwilę. Zachowaj zdrowy rozsądek i dużo ostrożności. Nie ulegaj presji, nie daj skusić się pozornie atrakcyjnymi ofertami, nie działaj pod wpływem chwili. To może być oszustwo!

Uwaga na wiadomości e-mail z szantażem udostępnienia prywatnych danych

Szanowni Klienci, obserwujemy obecnie kampanię e-mail związaną z rozsyłaniem przez przestępców fałszywych wiadomości z żądaniem okupu (zapłaty).


Atakujący mogą wykorzystywać w polu nadawcy (ang. FROM) imiona i nazwiska pracowników SGB-Banku oraz Banków Spółdzielczych naszego Zrzeszenia. Przestępcy żądają okupu w zamian za nie ujawnianie kompromitujących treści, które pochodzą z Państwa komputerów. Jest to blef, atakujący nie są w posiadaniu takich danych.

 

Przestępczy e-mail ma na celu wyłudzenie okupu. Prosimy nie odpowiadać na taką wiadomość oraz nie podejmować prób związanych z opłaceniem okupu. Podejrzaną wiadomość rekomendujemy usunąć ze swojej skrzynki odbiorczej.

Uwaga! Przestępcy atakują przedsiębiorców korzystających z Programu Tarcza Finansowa PFR

Ostrzegamy przed telefonicznymi próbami podszywania się pod pracowników Banku, pracowników instytucji publicznych – Zakładu Ubezpieczeń Społecznych, Urzędu Skarbowego, Policji, Prokuratury oraz za przedstawicieli firm, które proponują pomoc w złożeniu wniosku i uzyskaniu subwencji finansowych w ramach Programu Tarczy Finansowej PFR.

 

Celem przestępców jest wyłudzenie Państwa danych, dotyczących m.in.: danych identyfikacyjnych, haseł, kodów PIN/SMS, danych osobowych (w tym nr PESEL) czy danych związanych z saldem konta lub ostatnimi operacjami wykonywanymi na rachunku. Próba wyłudzenia danych może być realizowana także za pomocą komunikacji SMS lub e-mail.

 

W takich przypadkach prosimy o szczególne zachowanie ostrożności i nie podawanie jakichkolwiek danych przez telefon czy e-mail. W przypadku otrzymania podejrzanej wiadomości SMS lub e-mail prosimy na taką korespondencję nie odpowiadać.

 

Przypominamy!

 

  • Pracownik Banku podczas rozmowy telefonicznej nigdy nie poprosi o podanie haseł dostępu, kodów PIN/SMS lub innych danych pozwalających na dokonanie transakcji.
  • Pracownik Banku nigdy nie prosi o zainstalowanie jakiejkolwiek aplikacji, do której link (lub załącznik) wysłany jest za pomocą SMS lub poczty e-mail.
  • Dzwoniąc na infolinię Banku, mogą Państwo poprosić o zweryfikowanie tożsamości pracownika.

Ostrzegamy przed oszustwami „na koronawirusa”

Przestępcy wykorzystują każdą okazję – w obecnej sytuacji do wyłudzenia pieniędzy oraz danych osobowych stosują socjotechniki związane z koronawirusem.

 

Przykładami takich ataków mogą być m.in..

 

Fake newsy

(Oszuści podszywają się w fałszywych wiadomościach SMS, e-mail bądź telefonach pod firmy, lub strony agend rządowych np. Ministerstwo Zdrowia przekazując rzekome informacje na temat epidemii lub informują np. o wsparciu żywnościowym, darmowych maseczkach itp. Jednocześnie, wyłudzają od swoich ofiar dane osobowe, poufne dane do Bankowości Elektronicznej. Wysyłane są także wiadomości e-mail z treściami m.in. poradnikowymi na temat wykrywania i leczenia koronawirusa. Dołączane do tego typu wiadomości pliki i/lub linki zawierają złośliwe oprogramowanie. Do pozyskania poufnych danych wykorzystywane są również fałszywe strony (w oszustwie wykorzystującym Ministerstwo Zdrowia Profil Zaufany), gdzie wymagane jest zalogowanie za pośrednictwem Bankowości Elektronicznej – Próba „logowania” prowadzi do oddania swoich danych, a następnie środków, złodziejom),

 

 

Mapy przedstawiające zasięg oddziaływania koronawirusa

(Na tego typu stronach oferowane mogą być np. aplikacje informujące na bieżąco o rozprzestrzeniającym się wirusie. Pobierając taką aplikację ściągamy tak naprawdę złośliwe oprogramowanie, które może pozyskiwać poufne dane np. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),

 

Oszustwa z wykorzystaniem BLIKA

(Przestępcy podszywając się pod portale informacyjne lub strony agend rządowych udostępniają np. film, którego obejrzenie wymaga zalogowania się danymi z Facebooka. Wpisując login i hasło, nieświadomi przekazujemy dane atakującym, którzy za pośrednictwem naszego konta na Facebooku są w stanie przesyłać dalej zainfekowaną stronę. Mogą także przesyłać naszym znajomym prośbę pilnego przelewu pieniędzy za pośrednictwem kodu BLIK),

 

Oferowanie leków, testów na koronawirusa

(Powstają dedykowane sklepy internetowe „specjalizujące się” np. w sprzedaży leków, a nawet szczepionek chroniących przed koronawirusem z fałszywymi stronami pośredników płatności np. PayPal, które mogą pozyskiwać poufne dane tj. poświadczenia do Bankowości Elektronicznej),

 

Jak chronić się przed działalnością oszustów?

Informacje na temat koronawirusa warto czerpać z oficjalnych źródeł. Szczególnie w mediach społecznościowych weryfikujmy autentyczność interesujących nas wiadomości oraz postów związanych z zagadnieniem wirusa zanim podzielimy się nimi dalej w sieci.

 

Celem ochrony przed działalnością oszustów internetowych, którzy chcą wyłudzić nasze poufne dane bądź pieniądze, pamiętajmy o maksymalnej ostrożności przy dokonywaniu transakcji w sklepach internetowych bądź na portalach aukcyjnych. Zawsze sprawdzajmy wiarygodność sklepu. Pamiętajmy też, aby nie otwierać podejrzanych linków lub załączników i nigdy nie podawać – wprowadzać poufnych danych do Bankowości Elektronicznej na stronach wskazanych w linkach będącymi załącznikami do wiadomości SMS lub e-mail.

 

Poznaj zasady bezpiecznego korzystania z bankowości internetowej i mobilnej.